Tuesday, April 22, 2014

Trip to South Korea Day 1:KL-Busan-Seoul

Salam everyone,
aku bwat entry dlm bahasa melayu taw :P

Entry ini dan entry2 yg akan datang mungkin bakal berkaitan dgn trip kami ke South Korea which was on 13th April-21st April , 2014. Tiket memang suda beli 6 months before lagi untuk bwat persediaan secukupnya. We planned to go to Seoul- Jeju- Busan. Busan menjadi destinasi kami yg terakhir sebb flgiht balik Malaysia amik from Busan. Memang lgi murah berbanding amik dri Malaysia to Incheon International airport.

Since ini first time kami berbagpackers bersama2. Aku in charge program manager dan juga bendahari. So kerja aku rancang itinerary,book tiket flight, tiket ktx dan penginapan. Ya semua aku yg uruskan.. Cikgu kan?hahaa. Anis pula selaku pengurus makanan..menu apa untuk di masak, memang kerja dia dan juga selaku assitant program manager..apa2 hal aku tanya dia juga. Thairy pula sebagai penjaga kami dari belakang. hehehe dan juga photographer kami :p
Flight kami pukul 8.30 am so memandangkan kena check in tiga jam sebelum terbang, pukul 4:30 am lgi kami suda bergerak dari ruma kakak anis untuk ke airport. Persediaan before pergi nnti aku bwat dlm entry lain. Hehehe
Sampai lcct terus kami timbang berat beg2 sebab takut la kan kena byr lebih pula.aku sorang ja yg amik baggage 20 kg tu. Jimat kn.so brang2 mknann dan juga beg aku yg berat nak mampus tu la yg kami masukkan dlm kargo. ini pun setelah berkali2 keluarkan brg2 yg rasanya x perlu di bwa ke sana..hahaha

Siap check in bagai segala, kami pun pergila breakfast dkt food court lcct tu. Amik2 feel kejap,ilangkan nervous kejap.. haa cenggitula.

Then, masa naik flight tu masing2 bajet maw tidur dlm flight memndangkan mlm sebelum tu cuma tidur sejam setengah. Flight memakn masa selama 6 jam. Around 3.45 pm sampaila kami di tanah Busan (maaf ayat tunggang terbalik :p) Dari Gimhae International airport tu kami terus keluar amik shuttle bas ke Busan Station. Yes.. Panjang lgi sebenarnya perjalanann kami. keluar2 dr Gate 3 tu trus amik bas no. 2.. haa kena byr dlm 4000 won taw.
Perjalanan dri airport ke Busan Station ni x dalah lama sgt.. 30 minit mungkin..at the same time jakun 2 jugala tgk bandar Busan ni kan. Memang byk bgunan2 dia..besar juga bandarnya ni. okay cerita Busan nnti kita tulis dlm entry Busan ya kawan2 :P
maaf muka bulat excited lebih tu

So dlm lebih kurang pukul 5 pm sampai la kami di Busan Station. First thing first, kenala amik tiket KTX yg suda di booking lama. Tunjukkan reservation booking then akak counter tu akan bagi tiket KTX.Senang ja deal2 dgn dorg ni.. Termasukla masa aku nak check in semua..x byk tanya :P

Memandangkan kitorg ada dlm 2 jam lgi before naik train ke Seoul, kami pun pusing2 la area2 Busan Station and isi perut untuk lunch and dinner..kitorg mkn roti yg suda dipack dari Malaysia

rupa Busan Station dari belakang..haha

cuba memahami mcm mana maw naik KTX ni sebab nombor deck dia lain2

naik KTX ni amik masa dlm lebih kurang 2 jam setengah..so dlm tu memang rilek2 cukupkan tidur semua
disbbkan announcement untuk setiap station tu dlm bahasa Korea,kitorg tidur pun tidur2 ayam sebab takut terlepas..memang awal2 taw yg train akan berhenti ke Yongsan dulu before Seoul Station tp kitorg tak paam sgt..Bila smpi Seoul station (kitorg pun x sure masa tu suda smpi or tak),kitorg rilek2 la lagi, tp bila tgk org lain sibuk keluar train hati aku pun mcm tak tenang..mungkin sda smpi kot? so aku tanyala org2 yg masa duduk dlm train tu.. haa amik ko..memang betul Seoul Station..kelam kabut turun kan barang semua hahaha

Rupa KTX yg kitorg naik

first thing yg kitorg buat adalah cari T-money. T-money ni bole beli kat mana2 convenience store yg berdekatan. Tempat yg kitorg selalu pergi either GS25 or C You (x sure cmna maw sebut) or 7eleven.

Ke KIMCHEE MYEONGDONG GUESTHOUSE Seoul Station-Chungmuro-Euljira sam (3)-ga

Siap Top up T-money semua..kami teruskan perjalann ke guesthouse kitorg "KIMCHEE MYEONGDONG GUESTHOUSE " yg dekat dgn train EULJIRO-3(sam) ga. Tp agak mencabar juga cri exit dia ni..Map yg kitorg dkt station tgk x lengkap  so kitorg ingatkan gate 2 ni sama ngan exit 2 ..rupa2nya yg tu gate bas bukan exit..stranded sekejap la dkt exit 2...Alhamdulillah dgn berkat kesabaran kitorg jumpa juga la guesthouse tu.

Sampai2 guesthouse, kena pula tunggu dlm 5 minit sebb kitorg bajet smpi pukul 11:00pm tp masa menunjukkn pukul 11:30 pm lebih2 masa tu..setelah berpuluh ribu ring the door bell, David pun keluar dan menyambut kedatangan kami dgn riangnya.. kesian dia tgk kitorg yg muka penat+blur2 time tu...